dinsdag 24 januari 2017

Verzekeringen

Wat zijn de verzekeringen die huiseigenaar of burger in ieder geval moet hebben met andere woorden wat is de basis. Ik ging er eens voor zitten om te kijken wat ik nu allemaal heb.

Dit blijken de volgende te zijn;
  • zorgverzekering; basis+aanvullend
  • autoverzekering; wa + beperkt casco. (moet ik inzittende verzekering erbij?) De auto is dit jaar 10 geworden. Ga ik naar alleen WA? 
  • Inboedelverzekering; inclusief glasverzekering
  • Overlijdensrisicoverzekering ; was verplicht bij aankoop huis.
  • Rechtsbijstand; welke modules zouden handig zijn, in ieder geval de module voor de woning. 
  • Vakbondscontributie Dit is geen verzekering maar ik vond het er toch bij passen, bovendien krijg ik het grootste gedeelte via de belasting weer terug.
  • Uitvaartverzekering; Dit is optioneel maar ik wil in ieder geval dat er iets geregeld is. 

Soms denk ik, ben ik wel goed genoeg verzekerd en soms denk ben ik niet enorm over verzekerd. Het kan zijn dat ik wat vergeten ben maar dat merk ik dan vanzelf wel. Ik wil graag eens van jullie horen hoe er over verzekeringen gedacht wordt en welke je sowieso moet hebben. 

8 opmerkingen:

  1. Ik zie in het rijtje niet een wa-verzekering. Bij de rechtsbijstandverzekering heb ik zelf woning en werk, maar wellicht is in jouw geval de module werk niet nodig omdat je lid bent van een vakbond.er staan in ieder geval geen rare verzekeringen in je lijstje bijv voor je mobiel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb Rechtsbijstand voor standaard, schade, motorrijtuigen en wonen. Werk niet ivm zoals je al zei vakbond. Ik heb er nooit aan gedacht om WA vwb mezelf te nemen...ik zal er eens over gaan nadenken.

      Verwijderen
  2. Inderdaad zou rechtsbijstand een overlap kunnen hebben met het vakbondslidmaatschap. De uitvaartverzekering zou ik schrappen als je voldoende spaargeld hebt om een eventuele uitvaart uit te laten betalen. En kijk kritisch naar de overlijdensrisicoverzekering, die werd vaak 'verplicht' aan een hypotheek gekoppeld en was meestal een slechte deal. Je mag gewoon shoppen voor de goedkoopste.
    Als huiseigenaar mis ik de Opstalverzekering. Tenzij je in een appartement woont, want dan is het meestal door de VVE geregeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bespaarde honderden euro's door mijn overlijdensrisicoverzekering uit de hypotheek constructie te slopen en ergens anders af te sluiten. Ik kan je zeker aanraden hetzelfde te doen. Ik koos voor een annuïtaire overlijdensrisicoverzekering met een beperkte looptijd (15 jaar) en een aflopend uit te keren bedrag. Dit past uitstekend bij een annuïtaire hypotheek of een hypotheek die je zelf verdneld aflost.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben destijds de goedkoopste genomen om de hypotheekverstrekker tevreden te houden, ik betaal €2,80 per maand.

      Verwijderen
  4. Ik heb ongeveer ditzelfde rijtje, behalve de uitvaartverzekering. De OLV heb ik niet meer verplicht bij het huis, maar wel los. Mocht ik voor mijn 69e overlijden, dan heeft m'n familie er in ieder geval nog wat aan. Als het na die tijd gebeurt, ga ik ervan uit dat ik m'n zaakjes inmiddels wel goed geregeld heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De uitvaart heb ik omdat ik op dit moment alleenstaand ben, ik wilde gewoon de basis geregeld hebben. Niet dat de familie die tegen die tijd over is eerst nog het huis moet verkopen om geld te krijgen zodat ik gecremeerd kan worden. (kort door de bocht)

      Verwijderen